понедељак, 17. август 2009.

СРБИЈА ЧУВАР ХРВАТСКОГ НЕБА



Пише: Тодора Шкоро

Као у оној бајци у којој је све могуће, тако и горњи наслов, преузет из "Слободне Далмације", из текста у коме се то предвиђа, наводи, ипак, на разна размишљања.
А ради се о "сазнањима" до којих се дошло да ће Србија, иако у рецесији, ускоро обновити свој ратни авио-парк новим Миговима, и као таква, конкурисати као једина у региону, за "послове" чувања неба. Конкретно - Хрватског. Мада ни Македонија, Црна Гора и Албанија такође још немају ово питање решено. Извор "Слободне Далмације" се најпре чуди откуд Србији пара за такво шта, али тврди (из поузданих извора блиских министру одбране Шутановцу) да Србија има озбиљне намере да се и даље војно осавремењује. Говорећи о стању хрватског ратног ваздухопловства које је на издисају, овај хрватски медиј малициозно се осврће и на "ништа боље стање у српском", подсећајући на недавни пад Мига 29 у Батајници и погибију једног од најискуснијих пилота.
Узгред, "чување неба" неке земље могао би да буде и врло уносан посао. Верујући "Слободној Далмацији" тај ангажман се плаћа између 40 и 60 милиона долара годишње! И Хрвати, као да већ виде српске Мигове изнад свог неба, као чуваре. Уверени су да се знатна нада у куповину Мигова у Србији крије у доласку руског председника Медведева у октобру у Београд...
Све је могуће. У бајци. Можда и у политици, ко зна. И да нам Руси обезбеде нове Мигове, и да мигови са четири оцила бране хрватско небо, и да хрватски буџет издржи 50-ак милиона долара годишње за те намене...
Живи били, па видели. Ако прво преживимо кризу. Лако ћемо после за авионе.

7 коментара:

  1. Spisak lepih želja - avione baci mi bombone...Vazduhoplovni institut odavno postoji samo u zemljišnim knjigama,oprema zastarela,ljudstvo za održavanje diskutabilno...Možda bi Hrvatima bilo bolje da se umesto Srpskih migova "prihvate" one srpske - ko se sam čuva i Bog ga čuva.....

    ОдговориИзбриши
  2. Ili da nas Ameri sve zajedno "čuvaju" sa neba. Kad ljudi baš vole da budu gospodari sveta...

    ОдговориИзбриши
  3. Каква везе има Институт са МиГ-овима??? Људи из Ваздухопловног института и за време СФРЈ никад нису радили на МиГ-овима нити су о њима шта детаљније знали!! И садашња 4 МиГ-а 29 акционим радијусом на профилу лета високо-високо покривају ваздушне просторе и Словеније и Хрватске,и Црне Горе!!А Хрватске 21-це из Загреба и Пуле не могу ни домоћи Дубровника или Виса!!
    29-ка, може полетети из Београда, остварити борбена дејства у подручју Виса или Палигруже и вратити се за Београд. И све то траје неких 40-50 минута.
    Ако Хрвати, хоће ту услугу да плате, зашто да не! ХРВАТИ ВОЛИМО ВАС ДО ПОСЛЕДЊЕГ ЕВРА!!!

    ОдговориИзбриши
  4. Mnogo toga je tu nejasno, u pravu ste. Ili, pre, nepoznato, kako valjda i treba da ostane kad su stvari bezbednosti u pitanju. Ipak, kako takav tekst osvanu u "Slobodnoj Dalmacuiji" ne odoleh da to ne prokomentarišem...
    Hvala na komentaru.

    ОдговориИзбриши
  5. Господине Шкоро, контрола ваздушног простора је мисија ваздухопловства и у миру и у рату!! Само ловац може пружити помоћ цивилној летелици у невољи!! Са друге стране, непосредну инденификацију летелице, опет може извршити само ловац! Зато земље и наплаћују прелете цивилних авиона преко њихових ваздушник простора. Та услуга подразумева контролу ваздушног простора, пружање помоћи летелици у невољи, спашавање итд.
    Хрватска нема ресурсе ни капацитете, па ако не купи ловце и не обнови флоту, мораће платити другој земљи да њени ловци преузму ту међународну обавезу Хрватске! Тако је Словенија склопила уговор са Италијом и Мађарском и лепо плаћа контролу свог ваздушног простора. И поред тога што плаћа, улећу јој у простор хрватски МиГ-ови, а италијани и мађари се праве луди!!
    У Америци је заказала контрола ваздушног простора, када су се "терористи" са авионима закуцавали у Светски трговински центар и Пентагон. Па тако могу и у Пантовшћак!!!

    ОдговориИзбриши
  6. Da, to je sasvim jasno iz teksta - da Hrvati nemaju resurse za te svrhe, ali oni "prejudiciraju" kako će srpsko vazduhoplovstvo ( u ne mnogo boljem stanju od njihovog) ipak doživeti preporod te kao takvo moći da konkuriše za poslove čuvanja hrvatskog neba. Hvala na objašnjenju!
    Pozdrav, g-đa Škoro

    ОдговориИзбриши
  7. Проблем код Хрвата је вишеслојан:
    -недостатак новца за нову човачку флоту
    -непостојање референтних школа за основну обуку ваздухопловног кадра из различитих специјалности
    -Титов кадар су "ургентно" послали у пензију, те им недостаје кадар који би са извешношћу могао нову технику увести у оперативну употребу
    -постојећа Свеучилишта нису испрофилисана са адекватним катедрама које би могле развити ваздухопловну науку, а тиме и образовање младих итд.
    Па и у бившој СФРЈ, ту улогу је носила Србија!!
    Велика је заслуга за ту позицију Србије, Универзитет у Београду! Ништа се не може учинити преко ноћи, нити се традиција и знање могу купити новцем!

    ОдговориИзбриши